Ta kontakt

Kvarterets digitala invånarapp sparar tid och gör vardagen lättare

Den digitala PNTmobile-invånarappen, som inhemska One4all utvecklat och tagit fram, är tillgänglig för Harpunkvarterets alla invånare. Appen underlättar kommunikationen och gör det smidigare att erbjuda olika invånartjänster. Med hjälp av appen finns alla boendetjänster tillgängliga i invånarnas egna smarttelefoner.

Invånarappen går att ladda till Android- och iOS-enheter och kan också användas via webbläsaren. Appen kan användas både på finska, svenska och engelska. I samband med inloggningen hittar man lätt en hel massa nyttig information och funktioner som underlättar boendet. Eftersom appen gör det möjligt att nå invånarna i realtid, är den också en effektiv kommunikationsplattform i kris- och undantagssituationer.

Ingen trängsel i torkrummet tack vare appen

Eija Kastman som flyttade till Puosu i juni föregående år, berättar att hon trivts bra i Harpunkvarteret, även om det var en smärre kulturchock att bo i staden för någon som vant sig vid livet på landet. Hon har också snabbt blivit du med den digitala invånarappen.

“Appen är lättanvänd, eftersom jag också kan använda den, trots att jag inte är en ´internetmänniska´”, konstaterar Eija skrattande. “Vi läser alla meddelanden och några gånger har vi reserverat stora bastun via appen. Appens lopptorgsfunktion är praktisk om man har något man vill sälja. Både jag och min man har uppskattat möjligheten att hitta tjänsterna på nätet, så att man vid behov kan skicka ett direktmeddelande till disponenten eller till servicebolaget.

Eija berömmer också invånarnas gemensamma torkrum, där man kan torka större tvätt. Till en början var det trängsel i torkrummet, men tack vare Eijas förslag kan man nu reservera tid till torkrummet via appen.

“Nu går det lätt att ta reda på om det lönar sig att tvätta lakanen följande morgon eller inte. Jag har till exempel just nu torkrummet bokat och tvättmaskinen är på.”

Meddelandena kan läsas närhelst det passar en

Jaakko Normio som bott under ett års tid i Majakka berömmer kvarterets disponent för aktiv kommunikation. Han säger sig använda invånarappen via sin mobil ett par gånger i året.

“Disponentens meddelanden är viktigast för mig – de når mig på momangen och jag kan läsa dem när jag vill. Jag har också reserverat bastutid och provat andra funktioner”, berättar Jaakko.

“Jag anser att allt fungerar bra i Harpunkvarteret och disponenten informerar aktivt. Jag är också nöjd med byggherren, eftersom de genast meddelar om det kommer att ske något som påverkar invånarna; direkt eller indirekt. Jag har tidigare erfarenhet om olika höghusobjekt och Harpunkvarteret är nog bäst hittills vad gäller kommunikation.”

Allt som behövs, i en och samma app

Via appen hittar man bl.a. en ständigt uppdaterad invånarmapp och räddningsplan, ett bokningssystem för husbolagets och kvarterets gemensamma utrymmen samt en digital anslagstavla, som ersätter allehanda handskrivna lappar. Med hjälp av anslagstavlan är det också möjligt att arrangera ett virtuellt lopptorg, grunda en pryluthyrning eller t.ex. minska matsvinn via en livsmedelsbank.

De digitala skärmarna i trapphuset fungerar sömlöst med PNTmobile-appen. Informationen som ges via skärmarna är ett bra exempel på Harpunkvarterets målinriktade arbete för bättre invånartrivsel och trygghet.